top of page

Viktigheten av Bedriftens Digitale Tilstedeværelse

De siste årene har vi gått inn i et paradigmeskifte hvor den digitale tilstedeværelsen er avgjørende for både små, mellomstore og veletablerte bedrifter. Digitaliseringen og den digitale kommunikasjonen dominerer i livet vårt og har ført til stor økning i mediebruken, samtidig muligheten til å nå mange brukere på kort tid. Den bidrar til relativt rask spredning av informasjon i alt fra underholdningsplattformer til nyhetsmedier og andre søkemotorer.

 

I dag er man et klikk unna å bli en potensiell kunde så lenge bedriften er synlig på nett og lett å oppdage blant de mest relevante søketreffene. Da er en avhengig av å ha en digital tilstedeværelse slik at Google og andre søkemotorer kan foreslå bedriften som et relevant alternativ.

 

3 Tips til digital tilstedeværelse på nett:

 

1.     Bruk av sosiale media kanaler – undersøk hvilke kanaler brukes mest av din målgruppe

2.     Jevnlig oppdatering av nettside – husk å bruke relevante nøkkelord

3.     Innholdsmarkedsføring – Bruk relevante bilder og tekst som leserne kan appellere til

 


Bruk av sosiale media kanaler

 

Bruk av sosiale media plattformer og antall profiler øker stadig og har blitt en viktig sosialiseringsarena og læringsplattform for både unge og voksne. I dag forventer kundene å finne bedriften på en eller flere sosiale mediaplattformer, og dersom de ikke gjør det, kan dette påvirke deres troverdighet og kjøpsavgjørelse.


Etabler relasjoner og skap dialog med dine kunder. Det holder ikke med et likeklikk på bildet eller kommentaren. Vær sosial, lytt til dine kunder og følgere, engasjer deg i dialoger, både under ditt eget og andre sitt innhold og still spørsmål.


Ifølge Ipsos rapporten fra juli til september 2023, er Facebook den dominerende mediaplattformen I Norge, etterfulgt av Snapchat og Instagram.

På bildet under ser vi at Facebook og YouTube opplever et synkende antall brukere sammenlignet med 2021 og 2020, men resten av plattformene opplever derimot en lav, men kontinuerlig vekst.




Å identifisere bedriftens målgrupper og undersøke deres digitale tilstedeværelse er essensielt for kartleggingen av effektive, engasjerende og tydelig formulerte budskap. Disse bidrar til:

 

1.     Økt merkekjennskap – den digitale tilstedeværelsen er viktig for å øke merkekjennskapen ettersom betalt og organisk innhold hjelper kundene med å øke sin kjennskap til bedriften, deres tjenester og verdier. 

2.     Økt trafikk – Synligheten på sosiale medier bidrar til økt trafikk til bedriftens nettsted og deres sosiale mediaplattformer, noe som genererer økt kundeengasjement.

3.     Kundeengasjement – Engasjerende innhold på sosiale medier og nettsiden oppmuntrer nåværende og potensielle kunder til å engasjere seg ved å like, kommentere og re-poste innhold, kommunisere med bedriften og dermed bidrar til økt kundetilfredshet og troverdighet.

4.     Økt kundemasse – Synligheten på sosiale medier og andre plattformer, i tillegg til kvaliteten på innholdet er avgjørende for økning i kundemassen ettersom det bidrar til å nå ut til et større antall potensielle kunder.

5.     Bedre søkemotorrangering - Bedre synlighet bidrar også til bedre SEO-resultater. Dette fordi søkemotorer som Google og Bing vurderer både kvaliteten og kvantiteten på eksterne lenker som fører til nettstedet (Prios, 2024)


 

Jevnlig oppdatering av nettside og innhold

 

Oppdateringen av en nettside er svært viktig for å oppnå bedre synlighet, SEO-resultater og økt organisk trafikk. Men hva er det som kreves for at en bedrift skal få høyere rangering?


Å produsere informativt innhold i form av artikler og blogginnlegg, implementere relevante nøkkelord og opprettholde en solid struktur er en rekke faktorer som betydelig påvirker algoritmene søkemotorene benytter seg av. Mer om SEO kan du lese HER.


Bruk gjerne tid på å planlegge innholdet du ønsker å dele med dine kunder og lesere. Er innholdet relevant? Skaper det verdi for både kunden og bedriften? Hva slags temaer er kundene dine interesserte i? Har du noe gode og motiverende historier å meddele som kundene kan gjenkjenne seg i?


For å oppnå målbare resultater for virksomheten gjennom sosiale medier og innholdsproduksjon, er det nødvendig å være forberedt på å dedikere tilstrekkelige ressurser, inkludert tid, kompetente fagfolk og økonomiske midler. Samtidig er det avgjørende å investere i organisk søkeoptimalisering for å styrke nettstedets naturlige synlighet over tid.

En innledende utfordring som ofte oppstår i starten er lav engasjement, få treff og få klikk, noe som kan virke demotiverende. Det er imidlertid viktig å forstå at en grundig og kontinuerlig innsats på dette området vil lønne seg over tid. En kombinasjon av betalte og organiske tiltak bidrar til og sikrer en bærekraftig og langsiktig synlighetsvekst for bedriften.


Innholdsmarkedsføring

 

Synligheten og merkekjennskapen gir høy status blant mange andre bedrifter som ennå ikke er synlige digitalt og på markedet. Dette gir disse mer kommuniseringsmakt og innflytelse enn andre. Men dersom en bedrift har god presentasjonsform og attraktive argumentasjonsteknikker, kan de motivere publikum til engasjement og påvirke hvordan de adopterer holdninger (Bang, 2021).


Det viktigste med innholdsmarkedsføring er å skape verdifullt innhold for målgruppen. Derfor er det essensielt å fokusere på både visuelt og skriftlig innhold. Hold gjerne teksten kort og presis dersom det er mulighet for det, da mange lesere kan miste interessen hvis den blir for lang å lese og lite informativ. Legg vekt på å fortelle gode og engasjerende historier som opprettholder lesernes interesse. Bruk bilder som appellerer til målgruppen og skaper en forbindelse de kan relatere til. Dette tiltrekker oppmerksomhet, samtidig som det vekker og opprettholder interessen.

 

bottom of page